Predstavljamo knjigu "Zaštita nacionalnog blaga u svjetlu europskog prava" PDF  | Print |  E-mail

Majda Rubić: Zaštita nacionalnog blaga u svjetlu europskog prava

Izdavač: Europski pokret Split
Opseg: 62 str.
Format: 15x21 cm
Uvez: meki

Tema zaštite nacionalnog blaga iz ove knjižice «Zaštita nacionalnog blaga u svjetlu europskog prava» analiza je utjecaja europske integracije na zaštitu kulturnih dobara u Hrvatskoj koju ne određuju samo inspekcijske službe već i neophodna metodologija stručnog vrednovanja kulturne baštine u suradnji ministarstava s jedinicama lokalne uprave i samouprave te s vlasnicima kulturnih dobara. Kategorizirana kulturna dobra u uspostavljenom Registru kulturnih dobara RH potrebno je klasificirati da bi se dobila i predviđena Lista kulturnih dobara sa statusom nacionalnog blaga.

Godina 2008. proglašena godinom europskog kulturološkog dijaloga bila je prilika  isticati potrebu poštivanja kulturnog identiteta u EU. U procesu europeizacije kao integracijskom trendu stvaranja zajedničkog unutarnjeg tržišta nacionalna država sve manje ima dominantni položaj u donošenju pravnih normi. Tako, kad se 2004. godine najvećim proširenjem EU za 10 država članica povećalo područje trgovanja bez unutarnjih granica i carina otvorilo pitanje zaštite nacionalnog blaga; države članice EU usvojile su Uredbu i Direktivu EU kojima se utvrđuju iznimke od slobodnog trgovanja određenom robom odnosno kulturnim dobrima koja imaju status nacionalnog blaga. Propisana iznimka od zabrane ograničavanja slobode prometa roba uspostavlja se kontrolom predmeta od nacionalnog značaja na vanjskim granicama EU s trećim zemljama i pažljivim pregledom prateće dokumentacije takvih predmeta na unutarnjim granicama EU.
Sadašnja predviđena zaštita hrvatskih kulturnih dobara uređena SSP-om i Zakonom nije dovoljna jer je predviđena samo za kulturna dobra sa statusom nacionalnog blaga. Hrvatski Zakon o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara usklađen je s rečenim aktima EU, ali bez utvrđenog statusa nacionalnog blaga. Stoga postoji opasnost kad Hrvatska postane članicom EU da neće moći ostvariti povrat nezakonito odnesenih kulturnih predmeta s njenog teritorija jer će nedostajati dokaz da je predmetna umjetnina od nacionalnog značaja.

Ova je knjiga izašla iz tiska koncem 2007. godine, promovirana je u prostorima  nakladnika Udruge Europski pokret u Splitu, u knjižnici i čitaonici «B. Ogrizović» u Zagrebu i u gradskoj knjižnici grada Omiša. Europski dom u Zagrebu organizirao je Okrugli stol s autoricom i naslovom iz ove knjige. Tjednik Fokus objavio je pohvalnu analizu i kritiku za ovu knjigu nazvavši je vrijednim priručnikom iz područja kulture, a knjiga je bila izložena na zagrebačkom i frankfurtskom sajmu knjiga u 2009. godini. Dobar odjek bio je u TV emisiji «Pola sata kulture» od 1. travnja 2008., jer su iz Ministarstva unutarnjih poslova prozvane mjerodavne osobe procijeniti je li sadašnji Registar kulturnih dobara dovoljna zaštita  umjetninama na tržištu s obzirom na zapažanja o brojnim nestancima hrvatskih kulturnih vrijednosti na proširenom jedinstvenom tržištu EU.

Majda Rubić, autorica

Last Updated on Monday, 29 August 2011 19:02

(C) ECOVAST Hrvatska sekcija